Myndighetenes begrunnelse
Tyskerjentene ble sett på som landssvikere med unasjonale holdninger. Siden de kunne ikke straffes ble de sett på som et problem etter frigjøringen. For hvordan kunne staten straffe en gruppe mennesker som ikke hadde brutt loven?
Gjennom provisoriske anordninger og bestemmelser som ble gitt tilbakevirkende kraft fant myndighetene allikevel måter å straffe tyskerjentene.
På denne siden skal vi se litt nærmere på noen av begrunnelsene for tiltakene mot tyskerjentene, og hvordan myndighetene argumenterte for lover med tilbakevirkende kraft, i strid med grunnloven.
Var de provisoriske anordningene lovlige?
De provisoriske anordningene gjorde at tyskerjentene kunne straffes uten rettslig prøving. Hvordan kunne dette være lovlig?
De provisoriske anordningene var en lang rekke bestemmelser gitt av den norske regjering i London fra 1940 og frem til Stortinget kunne åpnes igjen i slutten av 1945. Bestemmelsene gjaldt både generell forvaltning og strafferett, som gjeninnføringen av dødsstraff. Nygaardsvolds regjering, som satt i eksil i London, begrunnet anordningene med Grunnlovens §17 og prinsippet konstitusjonell nødrett.
Paragraf 17 gir regjeringen rett til å lage provisoriske lover om handel, toll, næringsveier og offentlig forvaltning, så lenge de ikke strider mot Grunnloven og andre lover Stortinget har gitt. Flere av anordningene, som f.eks. dødsstraffen, gikk utover hva denne paragrafen tillot. Derfor begrunnet regjeringen også anordningene i den konstitusjonelle nødrett.
Konstitusjonell nødrett gir statlige organer rett til å overskride deres normale myndighet i nødsituasjoner, som når landet er i krig. Under regjeringens flukt til London ble også Elverumsfullmakten akseptert uten formell votering. Den ga regjeringen fullmakt til å ta avgjørelser på Stortingets vegne under krigen.
I samtiden var det flere som protesterte mot at regjeringen gikk utover sine fullmakter.
Argumentet om anordningenes legitimitet faller derimot bort når vi ser på hvordan anordningene ble brukt. Internering var i praksis var en straff, og tyskerjentene ble innesperret langt utover den tiden de trengte beskyttelse eller var smittefarlige, som var anordningens gitte hensikt. I tillegg ble de ofte internert uten hjemmel eller med tilbakedatert hjemmel.
Internering av «smittede kvinner» uten lovhjemmel
Tyskerjentene ble internert som smittefarlige helt uten hjemmel før smitteanordingen ble vedtatt.
Quisling-regjeringens lov om bekjempelse av kjønnssykdommer åpnet for tvangsbehandling under krigen. Denne loven falt bort ved frigjøringen. Likevel ble mange kvinner internert med fare for smitte som begrunnelse. Den provisoriske smitteanordningen ble vedtatt fire uker etter frigjøringen. Kvinner ble altså internert før dette helt uten hjemmel.
Flere kvinner ble internert uten vedtak også etter smitteanordningen. Vedtak i deres enkeltsaker fra helsemyndighetene kom nemlig etter de allerede var internert. Kvinnene hadde ingen mulighet til å klage eller protestere. Interneringen ble på denne måten bekreftet med tilbakevirkende kraft.
Hvordan kunne statsborgerloven ha tilbakevirkende kraft?
I «Om lov om tillegg til statsborgerloven» argumenterte Justisdepartementet for at statsborgerloven fra 1924 skulle endres slik at en gift tyskerjente ville miste sitt norske statsborgerskap automatisk. De ønsket å deportere kvinner som giftet seg med tyskere.
For Justisdepartementet er det tydelig forskjell på en mann gift med en tysk kvinne og omvendt. Tyske kvinner kunne gifte seg til norske menn uten at mennene risikerte å miste sitt norske statsborgerskap. De tyske kvinnene kunne derimot bli norske. For norske kvinner med tyske ektefeller var det derimot «høyst ønskelig at de forlater vårt land så snart som mulig.»
Denne loven hadde tilbakevirkende kraft. Dette var et brudd på §97 i Grunnloven. Justisdepartementet mente at «Grunnlovens §97 ikke gir statsborgerretten noen absolutt beskyttelse mot de inngrep som er nødvendige av samfunnsmessig art.» Grunnloven måtte altså vike slik at tyskerjentene kunne deporteres.
Det kom protester mot særbehandlingen av tyskerjentene i denne bestemmelsen, men departementet mente at disse kvinnene var et «særskilt problem,» og ville ikke innrømme at det var snakk om forskjellsbehandling.
Kvinnene ble deportert og mistet sitt norske statsborgerskap.
Til tross for myndighetene begrunnelser var behandlingen av tyskerjentene i strid med rettsstatens prinsipper.
I 2018 ga statsminister Erna Solberg en offisiell unnskyldning til tyskerjentene:
«Vår konklusjon er at norske myndigheter brøt med rettsstatens grunnprinsipp om at ingen borger skal straffes uten dom eller dømmes uten lov. (…) Behandlingen disse kvinnene fikk står seg ikke når man holder det opp mot de grunnleggende prinsippene vi har for en rettsstat. Med dette grunnlaget vil jeg i dag, på vegne av regjeringen, si unnskyld for måten norske myndigheter gikk frem på og behandlet jenter og kvinner som hadde en relasjon til tyske soldater under 2. verdenskrig.»